درست است که رنک الکسای تکرقمی و دورقمی نشاندهنده بالا بودن تعداد بازدیدکنندگان از یک سایت است، اما همانطور که گفته شد، برخی از مدیران سایتها متاسفانه با استفاده از روشهای غیرواقعی به رتبههای پایین در الکسا دست مییابند، درحالیکه سایت آنها از نظر بازدیدکننده واقعی در سطح بسیار پایینی قرار دارد. به موضوع فعالیت سایت توجه کنید: آیا سایتی که میخواهید در آن تبلیغ کنید به فعالیت شما مربوط است؟ تبلیغات در هر سایتی با هر موضوعی جز اینکه هزینههایی بسیار زیاد در برابر بازدهی بسیار کم را برای شما به بار بیاورد، نتیجهای نخواهد داشت.
اکثر افراد و شرکتها بهعنوان صاحبان یک کسبوکار وقتی به سراغ تبلیغات اینترنتی میآیند ترجیح میدهند این کار را از طریق آژانسهای مخصوص تبلیغات اینترنتی به انجام برسانند.
این امر به خودی خود یکی از اتفاقهای مهم و بسیار خوب وب فارسی در چند سال اخیر است، اما همانند هر کاری که ممکن است دارای نقص باشد، این مورد هم خالی از نقص نیست. نقص این کار در نوع فعالیت آژانسهای تبلیغاتی است که بهنوعی برگرفته از دیدگاه عمومی آگهیدهندگان (صاحبان کسبوکار، مدیران تبلیغات شرکتها و …) است.
اغلب آژانسهای تبلیغات اینترنتی با عقد قرارداد با سایتهایی که دارای رتبههای خوبی در سیستم الکسا هستند، آگهیدهندگان را به سوی تبلیغات در این سایتها دعوت و هدایت میکنند. این امر در کنار فوایدی که دارد دارای نواقص متعددی نیز است.
از جمله این نواقص، رویآوردن شرکتها و صاحبان کسبوکار به تبلیغات غیرمرتبط است؛ تبلیغاتی که هرچند ممکن است هزینهبر باشد و تعداد افراد زیادی آن را ببینند، اما نتیجهای را که آگهیدهنده انتظار دارد برای او به بار نیاورد.
در یک آزمایش با قراردادن یک آگهی مرتبط در سایتی که رتبه الکسای آن در بین سایتهای ایرانی 700 بود، در کمال شگفتی مشاهده کردیم که هر روز نزدیک به 500 نفر روی آگهی کلیک میکنند، درحالیکه همان آگهی در سایتی با رتبه الکسای تکرقمی در بین سایتهای ایرانی اما غیرمرتبط، به حداکثر 100 کلیک در روز میرسید.از طرفی حجم وسیع مالی بهوجودآمده از طریق جذب کسبوکارهای بزرگ و کوچک برای سفارش تبلیغات اینترنتی به این سبک، در کنار تمامی فوایدی که دارد، باعث میشود تا افراد بیشتری به این فکر بیفتند که به جای صرف زمان و هزینه برای تولید محتوای باکیفیت و جذب بازدیدکنندگان واقعی با استفاده از استانداردها و روشهای واقعی و متعارف، بیشتر روی کسب رتبههای تکرقمی و دورقمی در الکسا (اغلب با استفاده از روشهای غیرواقعی) تمرکز کنند.
کسب رتبه در الکسا این روزها برای اغلب مدیران سایتها حتی از اهداف اصلی و حیاتی راهاندازی سایت نیز مهمتر شده است، بهطوری که فضای وب فارسی را به سمتی پر از بیاعتمادی و بیکیفیتی خواهد برد.
این فضا مسلما برای آگهیدهندگان نیز جالب و پربازده نخواهد بود، حال آنکه خود آگهیدهندگان نیز میتوانند در رفع نواقصی که در این فضا پیش آمده سهیم باشند و در کنار آن بازدهی، سرمایهگذاری خود را در تبلیغات اینترنتی به بالاترین سطح برسانند. تنها کافی است تا مواردی را برای سفارش آگهی خود در سایتها در نظر بگیرند و با رعایت آنها به نتیجهای که انتظار دارند دست یابند.
برای آگهی دادن در سایتها به نکات زیر توجه کنید:
به رنک الکسا بیش از حد اهمیت ندهید
درست است که رنک الکسای تکرقمی و دورقمی نشاندهنده بالا بودن تعداد بازدیدکنندگان از یک سایت است، اما همانطور که گفته شد، برخی از مدیران سایتها متاسفانه با استفاده از روشهای غیرواقعی به رتبههای پایین در الکسا دست مییابند، درحالیکه سایت آنها از نظر بازدیدکننده واقعی در سطح بسیار پایینی قرار دارد. به موضوع فعالیت سایت توجه کنید: آیا سایتی که میخواهید در آن تبلیغ کنید به فعالیت شما مربوط است؟ تبلیغات در هر سایتی با هر موضوعی جز اینکه هزینههایی بسیار زیاد در برابر بازدهی بسیار کم را برای شما به بار بیاورد، نتیجهای نخواهد داشت.
بازدیدکنندگان سایت مورد نظر را بشناسید
در واقع کاربرانی که از سایت مورد نظر شما بازدید میکنند چقدر ممکن است همان افرادی باشند که شما به دنبال جذب آنها هستید؟ بهطور مثال آیا برای تبلیغات یک فروشگاه اینترنتی لوازم بهداشتی تبلیغات در سایتی که بازدیدکنندگان آن اکثرا آقایان هستند مناسبتر است یا سایتی که بیشتر مورد توجه بانوان است؟
برای این کار میتوانید با مدیران سایت مورد نظر خود برای تبلیغات تماس بگیرید و از آنها مشورت بخواهید و یا اینکه نوع مطالب درج شده در سایت را بررسی کنید. محتوای تولید شده در وب سایت میتواند نشاندهنده این باشد که برای چه افرادی آماده شده است. بهتر است ابتدا مخاطبان خود را بهخوبی بشناسید. شناخت مخاطبان هدف برای شروع یک برنامه تبلیغاتی بسیار حیاتی است؛ چون تصمیماتی که با درنظر گرفتن مخاطبان هدف گرفته میشود، علاوه بر کاستن از هزینههای (بخوانید سرمایهگذاری) تبلیغات، میزان بازدهی آن را نیز افزایش میدهد.
میزان بازدید متوسط سایت مورد نظر را بپرسید
برای دانستن میزان بازدید متوسط روزانه، هفتگی و ماهیانه یک سایت میتوانید با مدیران آن تماس بگیرید و از آنها بخواهید تا این اطلاعات را بهصورت مستند در اختیارتان بگذارند. مطمئنا این روش بسیار بهتر و مفیدتر از اکتفا کردن به رنک الکسای آن سایت خواهد بود.
از مشتریان سابق و فعلی سوال کنید: از تجربیات کسانی که قبل از شما در سایت مورد نظر آگهی دادهاند مطلع شوید. دسترسی به آنها آسان خواهد بود، نگران نباشید. کافی است تا به سایتهایی که آگهی آنها هماکنون روی سایت مورد نظر شماست مراجعه کنید و با آنها تماس بگیرید. مطمئن باشید اطلاعاتی که از آنها دریافت خواهید کرد، شما را در تصمیمگیریهایتان تا حد بسیار زیادی یاری خواهد کرد.
سایت مورد نظر را آزمایش کنید
قبل از اینکه برنامه اصلی تبلیغاتی خود را برای سایت مورد نظر پیادهسازی کنید، با کمترین میزان انجام تبلیغات، نتیجهای را که به دست میآورید، بسنجید. بهطور مثال اگر قصد دارید روی یک سایت خاص به مدت شش ماه تبلیغات انجام دهید، ابتدا با سفارش یک بازه زمانی 15 روزه، میزان بازدهی تبلیغات خود را در آن سایت بسنجید.
تبلیغات کلیکی را امتحان کنید
استفاده از تبلیغات پرداخت بهازای کلیک یا اصطلاحا تبلیغات کلیکی هم میتواند تا حد زیادی به بازدهی بیشتر هزینه تبلیغاتی شما کمک کند. سیستمهای خوبی در سالهای اخیر در فضای مجازی فارسی بهوجود آمدهاند که میتوانند آگهی شما را در سایتهای بسیاری نمایش دهند که در این میان چند سیستم به نمایش آگهیهای مرتبط اقدام میکنند و میتوانند برای استفاده مفیدتر باشند. شما در این روش بر اساس میزان بازدهی و تعداد کلیکی که روی تبلیغتان میشود هزینه پرداخت میکنید. حتی میتوانید با سایتهایی که عضو سیستمهای کلیکی نیستند توافق کنید که بر اساس بازدهی تبلیغات از شما هزینه دریافت کنند.
وضعیت سایت را در موتورهای جستوجو بررسی کنید
آیا سایت مورد نظر شما در موتورهای جستوجو در میان دیگر رقبای خود متفاوت است؟ آیا جایگاهی دارد که بتواند از آن بهصورت مداوم جذب مخاطب کند؟ در مورد مطالب و موضوعات فعالیت سایت مورد نظر در گوگل جستوجو کنید و ببینید تا چه حد دیده میشود.
راهکارهایی که در این مقاله عنوان شد، تنها قسمتی از کارهایی است که میتواند به مدیران کسبوکارها کمک کند تا در سفارش تبلیغات اینترنتی با آگاهی بیشتری عمل کنند و موفقیت بیشتری به دست آورند. متاسفانه افراد سودجو همیشه سعی میکنند با بهتر جلوه دادن خود در یک رقابت ناسالم پیروز شوند و این پیروزی را در به دستآوردن پول بیشتر میدانند؛ این در حالی است که مدیرانی که به سلامت کسبوکار خود ایمان دارند همیشه به فکر اهداف اصلی خود هستند که مسلما کمک به کاربران و مشتریان از مهمترین آنهاست.
منبع: روزنامه عصر ارتباط