»

کلمات کلیدی را چگونه انتخاب کنیم؟ کوتاه یا طولانی


کلمات کلیدی را چگونه انتخاب کنیم؟ کوتاه یا طولانی
اهمیت ترافیک هدایت شده از طرف موتورهای جست‌وجو ما را به این فکر وا می‌دارد که از چه نوع کلمات کلیدی برای افزایش این ترافیک استفاده کنیم. چرا به جای اینکه کلمات کلیدی کوتاه (مثل نکات کاهش وزن) را هدف بگیریم، به سراغ کلمات کلیدی طولانی نرویم (مثل بهترین تمرینات کاهش وزن در خانه)؟

 

سئو بحث پیچیده‌ای است و احتمال اشتباه کردن در مسیر بهینه‌سازی می‌تواند فراوان باشد. اگر به اشتباه کردن ادامه دهید، نه وبلاگ خود را به سوددهی می‌رسانید و نه بازدیدکننده‌ای به دست می‌آورید. نتایجی از این قبیل سبب می‌شوند که خیلی زود تسلیم شوید.

ما در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم، پس می‌توانید با یک جست‌وجو در اینترنت اطلاعات زیادی در مورد سئو کسب کنید. اما اگر استراتژی‌های صحیح سئو را به کار نبرید، طولی نمی‌کشد که در راه بهینه‌سازی اهداف خود را گم کنید. کمی سخت به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟

بازاریابان محتوا و وبلاگ‌نویس‌های متعددی هستند که به سختی در تلاش هستند تا ترافیک ارگانیک وبلاگ خودشان را افزایش دهند، یا رنکینگ جست‌وجوی وبلاگ را به حد قابل قبولی برسانند، اما چون از قوائد تاریخ مصرف گذشته و نادرست استفاده می‌کنند و روش‌های جدید بهینه‌سازی صفحات را قبول نمی‌کنند نمی‌توانند پیشرفت کنند.

خبر خوب این است که موتورهای جست‌وجو هدفمندترین و مشتاق‌ترین کاربران را به سمت سایت‌های مربوطه هدایت می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر کارتان فروش دوربین‌های دیجیتال باشد و کسی با جست‌وجوی عبارت “بهترین فروشگاه آنلاین دوربین دیجیتال” وبسایت شما را پیدا کند، شانس شما برای تبدیل کردن این بازدیدکننده به خریدار خیلی زیاد می‌شود.

در واقع، ترافیکی که از موتورهای جست‌وجو پدید می‌آید در مقایسه با دیگر استراتژی‌های جذب ترافیک ۸.۵ برابر شانس تبدیل بیشتری دارد.

 

اهمیت ترافیک هدایت شده از طرف موتورهای جست‌وجو ما را به این فکر وا می‌دارد که از چه نوع کلمات کلیدی برای افزایش این ترافیک استفاده کنیم. چرا به جای اینکه کلمات کلیدی کوتاه (مثل نکات کاهش وزن) را هدف بگیریم، به سراغ کلمات کلیدی طولانی نرویم (مثل بهترین تمرینات کاهش وزن در خانه)؟ آمار وبلاگ‌های برتر ثابت کرده که کلمات کلیدی طولانی به افزایش ترافیک ثابت و نرخ تبدیل کمک شایان توجهی کرده‌اند.

آنچه در ادامه می‌خواهیم بررسی کنیم در همین رابطه است و هدف، آشنا کردن شما با کلمات کلیدی طولانی.

بهینه‌سازی برای کلمات کلیدی طولانی

گاهی اوقات توجه نکردن به جزئیات باعث می‌شود که نتوانید در کسب‌وکار خود به موفقیت برسید. شاید این را ندانید، ولی همه کلمات کلیدی قرار نیست به رشد کسب‌وکار شما کمک کنند. حقیقت این است که شاید حتی برخی از کلمات کلیدی به نرخ تبدیل سایت شما صدمه بزنند.

کلمات کلیدی می‌توانند به رشد ترافیک و رنکینگ شما کمک کنند. کلمات کلیدی اصلی معمولا میزان جست‌وجوی بالایی دارند، اما کلمات کلیدی طولانی ۷۰ درصد از ترافیک جست‌وجو را به خودشان اختصاص می‌دهدند — و این همان ترافیکی است که به راحتی تبدیل می‌شود.

 

مردم در همه جای دنیا برای پیدا کردن اطلاعات مرتبط از موتورهای جست‌وجویی مثل گوگل استفاده می‌کنند و کلمات کلیدی مورد نظر خودشان را در آنها جست‌وجو می‌کنند. حتی مسافران برای پیدا کردن بلیط پروازها و سفارش هتل‌ها و یا پیدا کردن راه خودشان در شهرها و کشورهای مختلف از موتورهای جست‌وجو کمک می‌گیرند.

حقیقت این است که موفقیت شما در بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو، با استفاده از کلمات کلیدی مناسب شروع می‌شود.

اما، اگر برای هر کلمه کلیدی که به ذهن‌تان می‌رسد بهینه‌سازی کنید، به احتمال زیاد در هیچ کدام از صفحات نتایج جست‌وجو نمی‌توانید به رنک بالایی برسید. از آن بدتر، ممکن است نرخ گراف‌گویی زیادی را هم تجربه کنید چون کاربران موتورهای جست‌وجو که سایت شما را پیدا می‌کنند بعد از اینکه ببینند صفحات سایت‌تان چندان با نتیجه دلخواه‌شان همخوانی ندارد سایت شما را ترک می‌کنند و به سراغ یک صفحه دیگر می‌روند.

چنین روندی اغلب به شرایطی ختم می‌شود که آن را پوگو استیکینگ می‌نامند. منظور از پوگو استیکینگ در سئو، زمانی است که کاربران به سرعت روی دکمه بازگشت مرورگر خود کلیک می‌کنند تا به دنبال یک نتیجه دیگر در صفحه نتایج موتور جست‌وجو بگردند، آن هم فقط به این خاطر که صفحات سایت شما آنها را راضی نکرده است.

در واقع، بهینه‌سازی نکردن برای کلمات کلیدی طولانی، رنکینگ شما در موتورهای جست‌وجو را به خطر می‌اندازد.

وقتی می‌گویم “کلمات کلیدی طولانی” منظورم دقیقا همان کلماتی است که کاربران در موتورهای جست‌وجو وارد می‌کنند تا به سمت صفحات سایت شما هدایت شوند. مثلا اگر شما در سایت خود ماگ‌های سرامیکی می‌فروشید و برای مشتریان تهرانی ارسال می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که وقتی کسی در گوگل عبارت “خرید ماگ‌های سرامیکی در تهران” را جست‌وجو می‌کند حتما منظورش سایت‌هایی مثل سایت شما است.

در هنگام بهینه‌سازی برای کلمات کلیدی، به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر خدمات و محصولات شما فقط مخصوص مشتریان بومی هست، هیچ وقت برای کلمات کلیدی جهانی بهینه‌سازی نکنید.
  • سراغ کلمات کلیدی عمومی نروید، چون با این کار بازدیدکننده‌هایی را به سمت خود می‌کشانید که سایت شما برای‌شان جالب و مفید نیست.
  • هم برای کلمات کلیدی اطلاعاتی بهینه‌سازی کنید و هم برای کلمات کلیدی تبلیغاتی. صرفا روی کلمات کلیدی اطلاعاتی تمرکز نکنید؛ در غیر این صورت، نمی‌توانید از نظر مالی کسب‌وکار پر سودی داشته باشید.

از همه مهم‌تر، اگر تازه شروع به کار کرده‌اید، برای کلمات کلیدی اصلی و محبوب بهینه‌سازی نکنید چون به دست آوردن رنکینگ با این کلمات کلیدی کار دشواری است.

اگر شما یک متخصص شبکه‌های اجتماعی هستید که به دنبال کارفرما می‌گردید، برای “بازاریابی شبکه‌های اجتماعی” بهینه‌سازی نکنید، مگر فقط برای صفحات حاوی اطلاعات عمومی در وبسایت‌تان. در عوض، بهتر است به سراغ کلمات کلیدی طولانی‌تر و کم دسترس‌تر بروید، مثل کلمات کلیدی زیر:

  • متخصص بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در ایران
  • بهترین متخصص شبکه‌های اجتماعی برای رستوران‌ها
  • بهترین متخصصان فنی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • مشاور بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در تهران
  • بهترین نکات بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • چک لیست بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارهای کوچک
  • متخصص جذب ترافیک با شبکه‌های اجتماعی

و مواردی از این قبیل…

نتیجه‌گیری

هر چه کلمات کلیدی طولانی‌تر و متمرکزتر باشند، کسب رنکینگ بالا راحت‌تر می‌شود. کلمات کلیدی طولانی اختصاصی‌تر هستند و فضای رقابتی کمتری دارند. به دست آوردن رنکینگ بالا در بین کلمات کلیدی طولانی خیلی راحت‌تر از کلمات کلیدی اصلی و محبوب است. یکی دیگر از مزیت‌های کلمات کلیدی طولانی این است که گرچه ممکن است کمتر جست‌وجو شوند، اما کاربری که آن کلمه کلیدی را جست‌وجو می‌کند و از این طریق به وبسایت شما هدایت می‌شود به احتمال زیاد یکی از محصولات شما را هم خریداری می‌کند یا از آن پس سایت شما را دنبال خواهد کرد.

هر چه کلمات کلیدی ویژه‌تر و متمرکزتر باشند، نرخ تبدیل نیز بالاتر می‌رود. تعامل واقعی در پس این نوع کلمات کلیدی پنهان شده است. مهم نیست موضوع سایت شما چه باشد، چون به کمک کلمات کلیدی طولانی هم ترافیک ارگانیک خود را افزایش می‌دهید و هم رنکینگ سایت خود را بهبود می‌بخشید.

منبع: bjaved.com

۱۳۹۵/۱/۲۸